بانک “طراحی و نقوش صنایع دستی”؛ ایده‌ای برای تحول در ایده‌پردازی

خبرگزاری تسنیم :

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ صنایع دستی همواره جلوه‌گاهی تمام عیار از عظمت تمدن و فرهنگ کهن و چند هزار ساله ایران زمین بوده است؛ به گونه‌ای که با کمی تأمل و تعمق در آثار به جا مانده از هنرپردازی‌های دوره‌های گذشته مانند زندیه، ساسانی و …  می‌توان حس تفوق و برتری‌جویی فرهنگی را نسبت به سایر  کشور‌ها به خوبی فهمید و به راحتی این پیام را دریافت کرد که ذهن ایرانی تا چه اندازه خلاق و هوشیار بوده است.

هنرمندان در دوره‌های پیشین ایران زمین، فرم صنایع دستی را با عناصر فرهنگی خود ادغام می‌کردند و دست به خلق آثاری متناسب با نیاز و سبک و سیاق زندگی افراد جامعه می‌زدند که همواره مورد استقبال کشورهای مختلف جهان قرار می‌گرفت.

این صنایع که با عنوان هنرهای اصیل ایرانی شناخته می‌شود و در حقیقت شناسنامه هویتی ملت ایران است، می‌تواند یکی از بسترهای راهبردی و منبع مهم ارزش افزوده برای توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. اما امروزه در ایران این صنایع به دلایل متعددی از جمله توسعه صنایع مدرن، کمبود بازار فروش و عرضه محصولات تولیدی و همچنین نبود حمایت کافی مسئولان، مورد بی‌مهری و غفلت قرار گرفته است.

یکی از مشکلاتی که دیریست گریبان‌گیر  این صنعت شده و افول جایگاه آن را به همراه داشته است، مشکلاتی است که در حوزه تولید و طراحی وجود داشته و باعث شده است محصولات تولیدی سنخیتی با سبک و سیاق و سلیقه امروزی افراد جامعه نداشته باشد.

به عبارتی می‌توان گفت کمبود خلاقیت و نوآوری در ساخت و تولید محصولات، همچنین طراحی ضعیف و به‌روز نبودن محصولات در قیاس بازار روز دنیا، عدم تطابق و انطباق آموزش‌های صنایع دستی با نیازهای روز، کاربردی نبودن برخی محصولات و…باعث شده است امروزه صنایع دستی نه‌تنها مخاطبان خود را در جامعه از دست  بدهد بلکه در بازارهای جهانی نیز حرفی برای گفتن نداشته باشد.

صنایع دستی , وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ,

متأسفانه عدم طراحی نوین و ایده‌پردازی مناسب با سبک و سیاق امروزی در حوزه صنایع دستی، دغدغه مسئولین امر نبوده و عملکرد سازنده‌ای در راستای انجام اقدامات مقتضی برای همگام کردن آن با بازارهای روز دنیا به چشم نمی‌خورد.

گذشته از آن نیز هنرمندان و صنعتگران فعال در این حوزه نیز فقط معضلات موجود را منحصر به نبود تسهیلات لازم، مشکلات بیمه‌ای، گرانی مواد اولیه و … دانسته و گویا رسالت خود را در مقام یک هنرور فراموش کرده و به تکرار کارهای گذشته خالی از هرگونه خلاقیت می‌پردازند.

همه این‌ها باعث شده که در سایه بی‌توجهی به طراحی نوین و خلاق مبتنی بر نیازهای بازار و چگونگی عرضه آن در محل مناسب، استقبال بسیاری کمی از صنایع دستی محلی و بومی در شهر دیگری که از قرابت فرهنگی زیادی برخوردار نیستند، شود که این امر در بازارهای جهانی نیز قابل تعمیم و سرایت است.

“پویا محمودیان” معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های وزارت میراث فرهنگی بسترسازی طراحی و تولید محصولات صنایع دستی به‌روز و متناسب با سبک و سیاق زندگی امروزه است، گفت: در همین راستا مقرر شده است طرحی تحت عنوان “ایجاد بانک طراحی و نقوش صنایع دستی” ذیل مدیریت آموزش و ترویج وزارت میراث فرهنگی در دست اقدام قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حقیقت طرح مذکور ضمن فراهم کردن امکاناتی در راستای حفظ و احیای طراحی و سبک‌های کلاسیک، بستری را برای ترویج آثار نسل جدید صنایع دستی مبتنی بر بازطراحی و شناسایی سلیقه و نیاز بازار امروزی و اعمال آن در محصولات قابل تولید ایجاد خواهد کرد.

این مقام مسئول همچنین با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خانه‌های خلاق و استارت‌آپ‌ها فعال در این حوزه در راستای گسترش و ترویج این طرح تصریح کرد: با بکارگیری دانش و مهارت افراد مختلف و صاحب سبک در این حوزه‌ها، کالاهای جدید و مطابق با سلیقه و نیاز مخاطبان  در دو بعد کاربردی و تزئینی محصولات صنایع دستی تولید و طراحی می‌شود و در نهایت روانه بازار می‌شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ضمن تأکید مجدد بر رسالت و مأموریت اصلی مدیرکل آموزش و ترویج در راستای احیای و ترویج آثار صنایع دستی کلاسیک و مدرن اظهار کرد: طرح مورد اشاره به زودی و در آینده‌ای نزدیک در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی می‌شود.

آثار شیشه‌گری معاصر ایران عمدتا تکراری است/دست خالی هنرمندان صنایع دستی در ایده‌پردازی

https://boldder.ir/31/01/2022/%d8%a8%d8%a7%d9%86%da%a9-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%88%d8%b4-%d8%b5%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%b9-%d8%af%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%9b-%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87/