کتاب مفتاح الهدایه به قلم آیت‌الله مقتدایی منتشر شد

خبرگزاری ایرنا :

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا کتاب الشهادات عنوان دومین جلد از کتاب مفتاح الهدایه فی شرح تحریر الوسیله است که توسط موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی  (ره) در ۴۴۶ صفحه و در ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

آیت الله مقتدائی در درس خارج فقه به شرح کتاب شهادات بر اساس کتاب تحریر الوسیله حضرت امام خمینی (ره) پرداخته و همزمان این مباحث را رشته تحریر در آورده است و حجت الاسلام عباس نامدار جویباری یکی از اساتید حاضر در درس آیت الله مقتدایی به تصحیح و تنظیم دست خط استاد پرداخته است.

کتاب الشهادات با پیگیری نظرات متقدمین و متاخرین و نیز فقهای شیعه، ضمن دفاع علمی و استدلالی از مبانی حضرت امام خمینی(ره) به تحلیل استدلالی فتاوای امام خمینی (ره) در موضوع حقوقی شهادات پرداخته است و در برخی موارد، با تغییرات جزئی در ترتیب فروعات تحریر الوسیله روشی جدید در طرح بحث ایجاد کرده است. کتاب حاضر برای پژوهش در حوزه تخصصی فقه و حقوق بسیار مفید، مؤثر و کارگشا است.

مقتدایی در مقدمه کتاب با اشاره به تالیف جلد اول کتاب مفتاح الهدایه در باب قضا نوشت: بعد از آن که به قم برگشتم و درس های حوزه آغاز شد، مباحث شهادات را در بیش از صد جلسه برگزار کردم که در این درس های تحلیلی روش جدیدی ارائه شد که به نظرم طرح این مباحث ضرورت داشت و بسیاری از فضلا و اندیشمندان به ویژه آنان که در درس های خارج فقه حضور نداشتند، از این مباحث استقبال کرده و خواستار انتشار مباحث مطرح شده بودند.  

مقتدایی از اساتید حوزه علمیه قم است که در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در اصفهان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در اصفهان و قم گذراند و با حضور در دروس علمای بزرگی همچون شیخ محمدحسن نجف‌آبادی، امام خمینی‌(ره) و آیت‌الله سیدحسین طباطبایی بروجردی به درجه اجتهاد رسید.

وی فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی بسیاری داشته و با پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون، به‌ویژه در قوه قضائیه به‌فعالیت پرداخت. از مناصب مهم وی می‌توان به قاضی دادگاه‌های انقلاب اسلامی، ریاست دیوان عالی کشور، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیریت حوزه‌های علمیه اشاره کرد.

شهادت در لغت به معنای حاضرشدن، مشاهده‌کردن و خبردادن از روی قطع و یقین است و در اصطلاح، شهادت به معنای گواهی دادن به چیزی از روی علم و یقین است که یکی از دلایل اثبات دعوی در فقه است.

https://dailybulletin.ir/18/12/2021/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%ad-%d8%a7%d9%84%d9%87%d8%af%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%a2%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%82/