بخش‌های دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان نیاز به پویایی دارند

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرگزاری مهر، گردهمایی فعالان پیشرو کودک و نوجوان در فضای مجازی توسط مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان با هدف بررسی مشکلات و رفع موانع تولید حوزه نشر دیجیتال با حضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فعالان حوزه نشر دیجیتال کودک و نوجوان از سراسر کشور، با همراهی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، متولیان بخش دولتی و تولیدکنندگان محتوا در بخش غیردولتی در هتل لاله تهران برگزار شد.

مجتبی سادات نایب رئیس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان در این نشست که با هدف بررسی وضع موجود، چالش‌های پیش رو و ارائه راهکارهای مناسب برای مانع زدایی‌ها تشکیل شد، اظهارامیدواری کرد خروجی این نشست تکمیل زنجیره ارزش برای توانمندسازی فعالان تولید محتوای کودک و نوجوان و کمک به اقتصاد محتوا در فضای مجازی باشد به طوری که منافع همه دست‌اندر کاران از نهادهای بالادستی تا کوچکترین فعالان انفرادی حقیقی تامین شود.

وی با بیان اینکه در جامعه ما معمولا در مواجهه با هر پدیده‌ای نو، ابتدا صبر می کنیم و پس از شکل گیری بحران به دنبال راه‌حل آن می رویم از فرآیندهای موجود اداری وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولتی انتقاد کرد.

سادات گفت: این کندی در فعالیت ها باعث شده تا ما به طور کل از حضور جدی در فضای مجازی دور باشیم و عملاً فعالیت در فضای مجازی را به دیگران ببازیم.

وی نبود فعال جدید در حوزه کودک ونوجوان و فعالیت‌های جزیره‌ای و پراکنده در این حوزه به دلیل کندی نهادهای دولتی را باعث بروز مشکلات پرشماری در فرهنگ جامعه عنوان کرد.

در ادامه این نشست راضیه هاشمی فعال حوزه نشر کتاب و نمایش‌های صوتی دیجیتال/ مدیر عامل نشر سپید ماه آوا با بیان اینکه این مجمع در حالی با تلاش فعالان نشر دیجیتال کودک و نوجوان شکل گرفت که در ۲ سال اخیر بسیاری از افراد به دلیل شرایط حاد شیوع کرونا حتی از منازل خود بیرون نمی آمدند گفت: نام این گردهمایی را فعالان پیشرو گذاشتیم به دلیل آنکه معتقدیم فعالیت در حوزه کودک و نوجوان نیاز به حضور افرادی دارد که پیشرو باشند، اتفاقاتی را که قرار است در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده رقم بخورد امروز تشخیص دهند و با تجربه و تخصصی که دارند برای آنها راه حل در نظر بگیرند. خوشبختانه جمعی که امروز در کنار هم هستیم همگی با قدرت، هر یک بخشی از فعالیت مجازی فضایی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: برای شناسایی اکوسیستم که در فضای کودک و نوجوان وجود دارد سعی کردیم همراهی نزدیکی با مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم و با تعریف اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان در جهت پیشبرد اهداف حاکمیتی با مرکز ملی فضای مجازی کشور در جایگاه مشاوری امین همکاری کنیم.

مسعود نظری منش رئیس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان نیز در این گردهمایی با تاکید بر اینکه خصوصیات و تجربیات کودکان و نوجوانان در هر دهه تاریخی بر روی نیازها و خواسته‌های آنان و شکل‌گیری شخصیت‌شان به‌طور مستقیم اثر می‌گذارد گفت: کودکان نسل آلفا که ما آنها را به دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها میشناسیم از ابتدای تولد با شهر هوشمند، منزل هوشمند، واقعیت افزوده و اسمارت فون‌ها روبرو بوده‌اند و تا سال ۲۰۳۰ هم تغییر و تحولات در همین نسل خواهد بود.

وی افزود: ویژگی های متفاوت این نسل باعث شده که ما عملاً نتوانیم با تجربیاتی که در تربیت نسل‌های گذشته داشتیم این نسل را تربیت کنیم چرا که نسل آلفا چیزهای متفاوت از جهان دیده و رفتار مصرف او در حوزه دیجیتال و محتوای دیجیتال بسیار زیاد و متنوع است.

این فعال تولید محتوای دیجیتال کودک و نوجوان با اشاره به این که نسل‌های گذشته در تامین نیازهای دیجیتال نسل آلفا را حمایت می‌کنند گفت: این مهم است که با توجه به رفتار مصرف کنندگان و این‌که ابزار آنها را خودمان برایشان فراهم می کنیم، آیا زیرساختهای لازم برای تربیت این اصل در فضای دیجیتال را داریم یا خیر؟

نظری‌منش با ارائه گزارش آماری از تعداد کودکان و نوجوانان کشور که جمعیتی بالغ بر ۲۲ میلیون نفر را شامل می‌شود، گفت: تعداد کودکان و نوجوانان کشور در حال حاضر از مجموع جمعیت کودکان و نوجوانان بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی هم بیشتر است که برای تولید محتوای ارزشمند آنان در فضای مجازی نیاز به هم‌افزایی بخش‌های دولتی و غیردولتی و برنامه‌ریزی داریم.

وی با بیان اینکه ۱/۸۶ میلیارد وب سایت فقط در ۶ سال اخیر در جهان اضافه شده و ما نیز در کشورمان به دلیل وقوع کرونا و شرایط خاص آن در مصرف محتوای دیجیتال حدوداً ۵ سال جهش رو به جلو داشتیم گفت: با توجه به بسترهای نشر که بنابر آمار جهانی شاهد کوچ کاربران از کامپیوتر به موبایل هستیم باید برنامه های مناسبی در جهت تولید محتوا داشته باشیم.

نظری‌منش با ارائه گزارشی درباره مقدار مصرف محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان، تعداد اپلیکیشن‌های فعال در این زمینه، برنامه‌هایی که توسط شرکت‌های مختلف ارائه شده، سود و زیان آن‌ها و تعداد شرکت هایی که فقط در سال ۱۳۹۹ از بازار رقابت حذف شده‌اند تاکید کرد: فرهنگ خرید محتوا در کشور نداریم و اقتصاد محتوا در ایران با مشکلات جدی مواجه است

https://dailybulletin.ir/06/01/2022/%d8%a8%d8%ae%d8%b4%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa%db%8c-%d9%85%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c-%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d9%88/